Bijna 50 jaar geleden opende vader Van der Vlist de deuren van de supermarkt in Bergambacht. Een oude foto hangt nog op het kantoor. Een blik op de winkel nu, laat zien dat men niet heeft stilgezeten. Plus van der Vlist is uitgegroeid tot een moderne supermarkt, “maar wel met ouderwetse service”, vertelt Ernst van de Vlist.

Ernst nam het familiebedrijf in 2001 over van zijn vader. “Maar mijn vader en moeder helpen nog steeds, hoor! Zij tellen de kassa’s en verrichten nog wat administratieve taken. Mijn vrouw en onze dochters werken ook in de winkel.” Zelf loopt hij ook het liefste ‘op de vloer’. “We hebben bijvoorbeeld laatst allemaal nieuwe wijnen erbij gekregen. Dan moet het hele schap omgebouwd, zodat alles er weer goed bij staat. Dat doe ik heel graag.” Wat hem zichtbaar ook plezier doet, is dat voormalige werknemers, die als jonkie in de winkel hielpen, nu met hun eigen gezin boodschappen komen doen. “Ze durfden vaak amper te praten met klanten toen ze bij ons binnen kwamen. En in de loop van de tijd zag ik ze helemaal opbloeien.”

Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet het direct: bij Plus van der Vlist staat de klant nog centraal. Een medewerker helpt een klant eventjes bij de zelfscan, terwijl bij de kassa een andere medewerker assisteert bij het inladen van de boodschappenkar. “Hier kennen we de klant nog. En willen we de klant ook kennen”, vertelt Ernst met een grote glimlach. “We hebben twee jaar geleden  verbouwd, maar het hart is hetzelfde gebleven. We zijn een volledige supermarkt, compleet met slijterij en we maken hier versmaaltijden, broodjes en salades. Ook de service-elementen zijn allemaal aanwezig, zoals een geldautomaat en een PostNL-punt. We zijn een moderne supermarkt, maar wel met ouderwetse service.”